Miloš Forman
Jean Claude
Carrière
OYUNCULAR:
Natalie Portman
Javier Bardem
Stellan Skarsgård
Randy Quaid
MÜZİK:
Randy Quaid
MÜZİK:
Varhan Orchestrovič Bauer
José Nieto
YAPIM YILI:
YAPIM YILI:
2006, İspanya
SÜRE:
114 dk
Biyografik bir film olan Goya’nın Hayaletleri, Goya
üzerinden onun yaşadığı İspanya’yı anlatıyor. Bu filmde İspanya’da dinin
toplumsal yaşama etkisini görüyoruz.Din
adamlarının din adı altında neler yapabileceğini, engizisyon mahkemelerinin
verdiği kararların ne kadar acımasız ve anlamsız olduğunu film çok iyi
göstermiş.
Filmin başlangıç sahnesinde, peder ve rahipler
tarafından Goya’nın eserleri tartışılmaktadır. Tartıştıkları eserler, ressamın
Los Caprichos ve Akılsız Yaratıklar serilerinin resimleridir. Los Caprichos
serisinde, bakır levhaları kezzapla işleyerek yarattığı gravürlere İspanyol
toplumunun akılsızlığını ve ahlaksızlığını resmetmiştir. Akılsız Yaratıklar
serisinde ise, bakır levha üzerine asitle yapılmış kalıplardan oyma baskı
yoluyla elde edilen gravürlere hakkak kalemi ve perdah ile resimler çizmiştir.
Bu seri Goya’nın en zor yorumlanan eserlerindendir. Bu seride ki resimlerde
şiddet, cinsellik, mevcut sistemin eleştirisi işlenmiştir. Filmde peder ve
rahipler tarafından rahatsız edici bulunan bu eserleri bir tek Rahip Lorenzo
iyi bulmuştur. Goya’nın resimlerinin kendilerini kötü ve yanlış yansıttığını
düşünen rahipler Goya’yı yargılarlar. Kilise duvarlarındaki melek figürlerinin
aslında fahişeler olduklarını söylerler. Rahip Lorenzo bu görüşe karşı çıkar ve
dua etmeyi bilmeyen kadınların olduğunu onlar yerine onları resmeden Goya’yı mı
suçlamaları gerektiğini söyler. Eski, katı sisteme geri dönülmesi gerektiğini
söyleyerek rahipleri ve pederi etkilemeyi başaran Lorenzo filmin bu sahnesinde
azınlığın çoğunluğu nasıl etkileyebileceğini bize gösteriyor.
Goya, Ines’in resmini yapmaktadır. Ines, saf ve
masum bir güzelliğe sahiptir. Goya, Ines’in portresini çalışırken Ines’in
dikkatini yüzü olmayan bir portre çeker ve Goya’ya portrenin neden yüzünün
olmadığını sorduğunda ise o bir hayalet cevabını alır. O portre bir rahibe
aittir ve o rahip, Lorenzo’dur. Bir sonraki sahnede Goya, Rahip Lorenzo’nun
portresini yapmaktadır ve üzerindeki elbiseler hayalet portresiyle aynıdır.
Ines, hayalet cevabını alınca şaşırır ve daha önce hiç hayalet görmediğini
fakat cadı gördüğünü söyler. Ines, cadıyı kötü ve çirkin olarak tasvir
ettiğinde ise Goya,” Benim tanıdığım cadı çok genç ve güzel ”der. Filimde geçen
bu diyalogdan ve hayalet rahip portresinden, kimin iyi kimin kötü olduğu belli
değildir yargısına varabiliriz.
Rahip Lorenzo yaptığı bir konuşmada rahiplerden,
farklı dinlerde olan kişilerin yakalanıp kiliseye getirilmesini ister. Onlara
nelere dikkat etmeleri gerektiklerini anlatır. Rahipler insanları kontrol etmek
için şehri gezmeye başlarlar. Gittikleri bir tavernada masasına domuz gelen Ines’in
tiksinen bakışlarını gören rahipler Ines’i Yahudi sanarak ismini alırlar ve
mahkemeye verirler. Mahkemede Ines’e neden domuz eti yemediği sorulur ve Ines
domuz etinin tadını sevmediğini söyler. Mahkeme bunu kanıtlamasını söyler ve
Ines’e işkence uygularlar. Filmin bu sahnesinde, kilisenin insanlardan
istedikleri cevapları alana kadar kendilerini haklı çıkarmak için acımasızca
işkence ettiklerini görüyoruz.
Kızından haber alamayan baba Goya’nın yanına giderek
Rahip Lorenzo ile görüşmek istediğini söyler. Goya bunun üzerine Rahip Lorenzo
ile konuşur. Lorenzo, Ines’ in yanına gider. Ines’e birkaç soru sorar ve
birlikte dua etmeye başladıkları sırada rahip Ines’ ten yararlanır.
Rahip Lorenzo ve Goya, Ines’in ailesinin evine
giderler. Rahip Lorenzo, Ines’in babasına kızının Yahudi törenlerine katıldığını
ve bunu itiraf ettiğini söyler. Tomas ise kızının acıya dayanamayarak bunları
söylediğini düşünür ve oğullarına rahibi tutmalarını söyler. Goya’yı evden
gönderen baba kızına uygulanan işkencenin aynısını rahibe uygular. İşkence
altındaki Lorenzo’ya “ Ben Lorenzo ve itiraf ederim ki insan görünümüne zıt
olarak ben aslında bir şempanze ve orangutanın aşağılık oğullarıyım ve kiliseye
katılma amacım Engizisyona zarar vermektir.” yazan bir kâğıt imzalatır. İmzalattığı bu kâğıdı
kızını geri getirmesi için Lorenzo’ya tehdit olarak kullanır.
Pederin yanına giden Lorenzo, Tomas’ın kiliseye
bağış yaptığını buna karşılık Ines’in serbest bırakılmasını istediğini
söyleyerek pederi ikna etmeye çalışır. Peder bağışı kabul eder fakat kızın
serbest bırakılmasını onaylamaz. Bunun üzerine Tomas Kral’ın yanına gider ve
Lorenzo’nun imzaladığı kağıdı gösterir ve Kral’dan kızı için yardım ister.
Lorenzo düştüğü bu durumdan dolayı kaçar. Kaçak durumuna düşen Lorenzo’nun Goya
tarafından çizilen resmi halkın önünde yakılır.
Aradan 15 yıl geçmiş, Napolyon ve askerleri tarafından kilisenin görev ve yetkileri elinden alınmıştır. Tüm mâhkumlar serbest bırakılır. 15 yıl sonra serbest kalan Ines, ciddi zararlar görmüş ve akıl sağlığını kaybetmiştir. Ailesini ölü bulan Ines, Goya’nın yanına gider. Goya ilk başta Ines’i tanımaz onu dilenci sanarak para verip göndermeye çalışır. Ines’e dikkatli baktığında onu tanır ve içeriye alır ona yemek verir. Goya sağır olmuştur ve bu yüzden Ines’e kağıt kalem vererek söyleyeceklerini yazmasını ister. Ines, bir kız doğurduğunu fakat doğum olur olmaz kızını elinden alındığını, kızının bulunması için Goya’nın kendisine yardım etmesini ister. Goya bunun üzerine Ines’in kızını aramaya başlar. Goya, Lorenzo ile karşılaşır ve sonrasında Ines’i ona götürür. Goya, Ines ve Lorenzo’nun konuşmalarından çocuğun Lorenzo’dan olduğunu anlar. Kendine yeni bir hayat kurmuş olan Lorenzo gerçeğin ortaya çıkmaması için Ines’i akıl hastanesine gönderir. Goya Ines’in kızını aramaya devam eder ve tesadüfen bir gün kızı görür. Kız Ines’e çok benzemektedir.
Lorenzo Kraliyet galerisinde Napolyon’a hediye edilmesi için tablo bakmaktadır. Hieronymus Bosch’un Dünyevi Zevkler Bahçesi adlı eseri üzerinde konuşur. Bu tablonun sol panelinde, Âdem ile Havva ve hayvanlar eşliğinde cennet tasvir edilir. Orta panelde pek çok çıplak figür, eşsiz güzellikte meyveler ve kuşlarla birlikte dünyevi zevkler; sağ panelde ise günahkârların değişik biçimlerde cezalandırılışının gösterildiği cehennem resmedilmiştir. Goya Lorenzo’nun yanına gelerek kızın yerini söyler. Kızla konuşmaya giden Lorenzo, kıza İspanya’yı terk etmesini söyler. Bunu kabul etmeyen kız Lorenzo’dan kaçar.
Goya, Ines’in akıl hastanesinde olduğunu öğrenir ve
onu oradan çıkarır. Ines’e kızını bulduğunu söyler ve onu kızına götürmek için
arabaya bindirir. Goya, Ines’i arabada bekleterek tavernaya girer. Kızla
konuştuğu sırada Lorenzo’nun askerleri tavernayı basar. Tavernadaki kızları
toplatır ve sınır dışı ettirmek için yola çıkartır. Goya bunu Lorenzo’nun
yaptırdığını anlar ve onun yanına gider. Ines, arabadan inip Goya’nın
arkasından tavernaya girer ve yerde bulduğu bebeği kendi kızı sanıp alır.
Kızlar sınır dışına götürülürken İngiliz askerleri
karşılarına çıkarlar. Lorenzo’nun askerleri kızları orada bırakıp kaçarlar.
Lorenzo’ da ailesiyle birlikte kaçarken yakalanır. Ailesi ve çocukları ise kaçmayı başarır.
Hapiste tutulan peder serbest bırakılıp görevinin başına geçer.
Lorenzo kilise
tarafından ölüm cezasına çarptırılır. Ondan tövbe etmesi istenir. Tövbe ettiği takdirde
öldürülmeyeceği söylenir ve bir tercih yapması istenir. Lorenzo, tövbe etmeyi
reddeder.
Lorenzo idam edilmek üzere halkın karşısına
çıkarılır. Ines, kucağında bulduğu bebeği idam sehbasında duran Lorenzo’ya göstererek
bebeğimizi buldum dercesine gülümse. Lorenzo da gülümser. Karşıya baktığında
ise İngiliz askerinin yanında kızını görür. Rahip, Lorenzo’nun eline haçı
vererek son kez tövbe etmesini ister. Lorenzo verilen haçı elinden bırakır ve
idam edilir. Lorenzo’nun cesedi at arabasına konularak götürülürken Ines
Lorenzo’nun elini tutarak onunla birlikte yürür. Goya da onların arkalarından
gider.
Lorenzo, Dünyevi Zevkler Bahçesi tablosunda olduğu
gibi dünyevi zevklerin peşine düşerek Ines’ten yararlanarak cennetten kovulmuş
ve sonunda cehennemde cezalandırılarak öldürülmüştür.
AYSUN KALAFAT
Emegine saglik
YanıtlaSilBaşarılı bir çalışma
YanıtlaSildaha çok filmin özeti gibi olmuş. daha öznel olabilirdi.
YanıtlaSilBu bir film özetidir, film incelemesi değil.
YanıtlaSil